تدریس با بازی ویژگی بارز معلم قرن ۲۱

محبوبه اسفندیاری، مدرّس عربی و طرّاحی بازی های آموزشی

 

قرن بیست ­ویکم، قرن اطلاعات، ابتکار و مهارت و سرعت است، پس شما هم باید خود را با تغییراتی که در حال رخ دادن است سازگار کنید. شیوه­‌های تدریس هم دچار تغییراتی شده است؛ شیوه­‌های سنتی تدریس که قبلاً محدود به معلم، تخته‌­سیاه، گچ و کتاب درسی بود، دیگر جوابگوی نیاز دانش‌­آموزانی که در عصر جدید، عصر فناوری اطلاعات، تحصیل می‌­کنند، نیست. باید پذیرفت که دیگر تخته­‌های هوشمند جای تخته‌­سیاه، و تبلت‌­ها جایگزین کتاب­های درسی می­شوند. با وجود این­‌همه تغییر، معلمی می‌تواند موفق شود که مجهز به دو مهارت ضروری باشد:

  • مهارت­های سخت مثل، یادگیری نرم‌­افزارهای مختلف
  • و مهارت­های نرم مانند، خلاقیت، تفکر انتقادی و سواد رسانه

یادگرفتن و طراحی بازی­های آموزشی در مجموعه­‌ی هر دو مهارت سخت و نرم قرار می‌گیرد، زیرا از طرفی فعالیتی خلّاق و پویاست، یعنی همان مهارت نرم و از طرفی بسیاری از بازی­‌ها در بستر برنامه‌ها و نرم‌افزارهای مختلف اجرا می­گردد، یعنی مهارت سخت.

طی یک نظرسنجی که از دانش‌­آموزان در زمان تدریس‌­های آنلاین صورت گرفت، اکثراً از مواردی احساس نارضایتی می‌کردند:

  • تداوم نشستن پای سیستم
  • یکنواختی کلاس­ها
  • کاهش تعاملات بین دبیر و دانش‌­آموزان با یکدیگر
  • عدم شادابی و احساس افسردگی و خستگی
  • استرس فضای مجازی به­‌عنوان یک فضای جدید تحصیلی

علت بیشتر این موارد این است که؛ دبیران در یک فضای جدید تدریس نیازمند ابزارها و اطلاعات جدیدند، ولی شروع به آموزش مطابق با شیوه‌­های سنتی (که خود آن شیوه­‌ها هم جای بحث و انتقاد دارند) کردند، بدون در نظر گرفتن اینکه هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد!

معلمان باید بدانند که صرفاً تسلط بر محتوای درسی و داشتن اطلاعات بالا در زمینه‌ی آموزشی، برای داشتن یک کلاس موفق و جذب و علاقه­‌مند کردن دانش­‌آموزان به یادگیری کافی نیست، بلکه نحوه‌ی ارائه و انتقال مطالب هم دارای اهمیت بسیاری است.

به عبارتی محتوا، به علاوه­‌ی نحوه ارائه‌­ی آن، دو رکن اساسی برای یک معلم موفق بودن است.